BAB 8

Argghh…apa yang Mal sembangkan dengan Tina tu?, ish.. Tina tu dengan Mal pun nak pegang-pegang, pergi jerlah pegang si Akil tu!, yang nak pegang laki aku apasal lak?. Ahh..aku ni..kenapa sakit hati lak?, takkan aku dah suka kat Mal kot?. Arghh…nonsense! Mustahil!. Uh….baik aku tidur dululah, Kalau aku terus tengok drama dorang nanti, aku pula yang sakit hati.’’ gumam Qis dalam hati apabila dia menyelak langsir cermin biliknya yang berhadapan dengan taman itu untuk melihat adegan mesra Tina dengan Mal itu.

‘U tahu tak?, tadi I nampak Qis intai kita kat atas tadi. Hmm…I rasa tak perlu tunggu esok Mal, sekarang pun dah boleh or I shall say is already happen. I rasa Qis jelous tengok kita tadi, sebab I tengok reaksi dia tadi macam jelous je…entahlah Mal..ok lah Mal..I rasa I nak tidur dululah, rasa mengantuk pula ni. oK lah bye-bye and good night…’ Kata Tina sambil mengenyitkan matanya, lalu dia berjalan menuju ke biliknya.

‘Hmm…mungkin ke Qis jelous?, arghh..takkanlah!. Qis tak pernah jelous sebelum ni?. Akan ada suatu masakah nanti untuk Qis berasa cemburu?. Hmm…..sesugguhnya jika betul Qis berasa cemburu maka itu bermakna ada sedikit ruang di hatinya untukku. Ah….apa-apapun aku takkan berputus asa untuk memenangi hati Qis. ‘ Ujar Mal dalam hati sambil tersenyum panjang dan mula menapak masuk ke ruang tamu dan menuju ke sofa. Mal tidak mempunyai mood untuk tidur di bilik bersama Qis malam ini. Sungguh hatinya masih terasa akan penolakan Qis tadi.

Qis terjaga dari tidurnya apabila terdengar handphonenya berbunyi. ‘EH…dah pukul 6 ke?, hmm..dah subuh la ni. Baik aku bangun cepat takut terlepas subuh nanti. Mal….bangun…’ kata-kata Qis terhenti apabila melihat Mal tiada di sebelahnya. Kebiasannya Mal akan tidur bersebelahan dengannya dengan keadaan bantal yang telah disediakan di tengah-tengahnya. Dan sudah menjadi runtinnya saban hari untuk mengejutkan Mal bangun subuh dan berjemaah bersama.

‘Mal marah dengan aku ke?, takkan sebab semalam Mal tak nak tidur dengan aku kat sini?. Isk….. habis dia tidur mana malam tadi?. ’ berbagai persoalan bermain di benak fikirannya tika itu.

Usai Qis solat, dia melihat Mal masuk kebiliknya sambil memegang bantal dan selimut tebal. Tahulah Qis bahawa Mal tidur di luar malam tadi.

‘Kenapa tidur luar semalam Mal?, u….erm…u masih marahkan I ke Mal?. Look Mal… im sorry, im just not ready Mal…im so sorry…please don’t be mad with me… I rasa guilty bila u buat I macam ni. ‘ Luah Qis.

‘Oh…orang macam u ada pula rasa guilty ye Qis?, bukan you memang dah banyak kali ke dah lukakan hati I? kenapa baru sekarang u rasa guilty?. Ahh…just forget it la Qis, I ni kan bukan sapa-sapa pun pada you Qis, lagipun bukan ke u lagi suka kalau I tak tidur dengan you?, u tak suka ke kita begini? Bukan you yang nak kita begini?’ Bidas Mal dengan nada yang sinis.

‘Please Mal…stop it….dont say that!. I memang rasa guilty dengan apa yang I buat selama ni. Cuma I perlukan masa untuk menerima you. Hati I masih tak terbuka untuk u Mal. Im sorry, I can’t forced myself to love you. I…I….I….’ belumpum sempat Qis menghabiskan ayatnya Mal sudah berlalu pergi ke bilik air untuk mandi sambil menghempaskan pintu. Qis hampa, dan terkejut dengan tindakan Mal. Belum pernah Mal menghempaskan pintu depannya dan belum pernah pun Mal meninggi suara dengannya.

Di meja makan Qis menguis-menguis makanan di pinggannya sambil fikirannya melayang jauh memikirkan masaalahnya dengan Mal.

‘Qis kenapa tak makan?, fikir tentang Mal ke?, don’t worry la Qis, Mal tu ok je. Semalam I sembang dengan Mal kat taman, he seem fine je siap gurau-gurau lagi. Tak perlulah u fakir banyak-banyak. Kata Tina kepada Qis sambil tersenyum kemenangan melihat Qis resah sedari tadi apabila melihat Mal tidak bercakap dengannya. Yelah manakan tidak, Mal sibuk bersembang dengananya dan Akil tetapi Mal langsung tidak mempedulikan Qis. Sedangkan Mal selalunya akan memberinya perhatian yang berlebihan kepada Qis.

‘AH…tak adalah, mana ada I fIkir tentang Mal. Lagipun macam yang u kata Mal ok je. Ermm…..kan Mal”. Balas Qis dengan perasaan yang was-was sambil cuba untuk mendapatkan tindak balas dari Mal.

Mal hanya tersenyum sinis kearahnya. Qis terkedu dengan reaksi yang diberikan Mal sebentar tadi.