BAB 5

‘Qis , pergi dapur dulula la ya Tina, Akil. Qis nak kemas cawan-cawan ni lah, buatlah macam rumah sendiri ya’. Kata Qis sesudah usai mereka meminum minuman yang disediakan olehnya.

‘ Oh, kalau macam tu biar Tina tolong ya’ balas Tina kepada Qis.

‘Tak perlulah Tina, I biasa buat kerja macam ini. Lagipun I dengan Mal boleh buat, u kan tetamu kami. Mana boleh biarkan tetamu buat kerja’ Balas Qis ramah.

‘ ugh saja la tu nak tunjuk baik, aku tau sangat niat kau tu. Tak perlulah Tina…aku kenal sangat kau tu. Hmm..lagipun aku ada hal mustahak nak kena bincang dengan Mal ni’. Bisik hatinya.

‘Well if u dah cakap macam tu…tak perlulah I tolong u.’ Balas Tina sombong.

'Hmm..aku rasa aku tau kenapa Qis tak nak aku tolong, haha…aku boleh agakla Qis... ni mesti kau tengah cuak ni sebab tadi kat dapur aku cakap korang tidur asing-asing. Ahahahaha…aku sekadar menduga sebernarnyalah Qis, tapi aku agak dengan reaksi Qis tadi dengan wajahnya yang terkejut itu beserta reaksinya yang pelik sedari tadi membuatkan aku bertambah yakin dengan dugaanku. Aku yakin sekali hubungannya dengan Mal tak berjalan dengan baik. Hmm..aku harap begitulah.’ Kata Tina di dalam hati.

‘Jom Mal tolong I cuci semua ni.’ Ajak Qis lalu memecahkan lamunan Tina itu.

‘OH okay’ Jawab Mal tanpa sebarang bantahan beserta senyuman manis lalu terserlahlah lesung pipitnya di kedua belah pipinya itu. Menambahkan lagi kekacakannya yang susah sedai ada. Senyuman Mal itu membuatkan Qistina terpana sebentar. ‘ oh…cutenya dia bila aku tengok dia senyum begitu…kenapa selama ni aku tak pernah perasan bahawa Mal mempunyai lesung pipit yang begitu menawan. Arghh…senyumannya itu mampu membuatkan semua perempuan cair! tapi aku…arghh..tak mungkin…..tak mungkin aku cair dengan senyumannya itu?’ Qis berperang dengan perasaanya sendiri.

‘Jomlah, kenapa tercegat kat situ lagi?’ Tanya Mal yang membuatkan ku tersentap, aku malu sendiri. Khuatir kalau-kalau Mal sedar aku merenungnya sebentar tadi.

‘Urmmm……aaa.....yaya……, Qis pergi ni’ .Balasku pendek dan sedikit gagap lalu mempercepatkan lagi langkahku ke dapur.


Di dapur………..

Mal, kita perlu berbincang ni. Tadikan masa Qis kat dapur Tina ada cakap yang kita tidur asing-asing tau, ada tak u….’ belumpun sempat Qis menyambungkan ayatnya Mal telah menyampuk dan berkata ‘what?, are you sure?. I didn’t believe it, she’s nuts. Macamana Tina boleh cakap macam tu?, you ada cakap apa-apa tentang kita ke?’. Jawab Mal marah.

‘WHAT?, mestilah tak!, buat apa Qis nak beritahu apa-apa pun. Apa faedah yang I dapat pun kan?’ jawabku dengan marah.

‘Well, well, well…...did u both fighting each other because of this?, hmm…hiding something from me huh?’ sampuk Tina dari belakang secara tiba-tiba membuatku aku dan Mal tersentak.

‘Shit, Tina dengar ke semua perbualan aku dan Mal tadi?, adakah dia sudahpun menjangkakannya berdasarkan perbualan aku dengannya tadi?.’ Berbagai persoalan bermain difikiranku dikala Tina menyampuk perbualan kami itu tadi.

‘Hmm…dari tindak-tanduk Tina ni, aku rasa dia sekadar menduga tentang hubungan kam nii. Aku masih ingat lagi tentang Tina, dan dari gerak bahasanya aku yakin dia sekadar menduga tentang hubungan kami. Aku arif benar tentang kelicikannnya itu, dan dengan kelicikannya itulah aku dan Qis mempunyai ikatan seperti sekarang.’ Kata Mal didalam hati.

Lalu Mal dengan gayanya yang tenang dan bersahaja sambil tersenyum itu menjawab ‘hmm….hiding something from u?, for what?. Tak adalah Tina, u aja fikri begitu. Hah? Bergaduh? Tak adalah Tina….Cuma I pelikla….macamanalah puan Tina ni boleh berfikir begitu jauh sekali ya?, kuat sekali imagination u ya Tina?, hahahaha…tidur asing-asing?. So funnyla Tina, what a joke!’

Tina hanya tersenyum dengan reaksi Mal itu. ’hmm…kau masih seperti dulu Mal…tak berubah langsung. Keyakinan kau tu…tak berubah… dan disebabkan itulah yang membuatkan rancangan kita dulu berjaya. Opps..silap aku yang merancangkan segalanya tapi dengan adanya kau, rancangan aku itu berjaya dengan cemerlang sekali. Sayang sekali Mal, kalau bukan kerana agenda aku ini sudah lama kau menjadi milik aku Mal. Hmm…apalah yang kau pandang dengan perempuan seperti Qis ni?, sudahlah tak pandai bergaya, tak pandai pula mengambil hati kau Mal. Apalah yang kau pandang dengan perempuan seperti Qis ni.’ Kata Tina didalam hatinya.

‘Oh…jadi I salah ke Mal?, I salah sangka la ya Mal. Tapikan Mal….dari riak muka Qis tadi yang terkejut tadikan…macam ada apa-apa la Mal. Well maybe I silap kot?, yalah u bothkan selalu buat I rasa curiga tau. Kelakuan u berdua tak macam pasangan bahagia la…’ balas Tina dengan senyuman sinisnya.

‘Ya I rasa you salah sangka la Tina, tapi tentang u curiga tu…I tak heran dan tak terkejut pun. Hmm....ni semua gara-gara Qis yang sedikit moody akhir-akhir ni. Yalah manakan tidak akhir-akhir ni, I asyik ganggu Qis malam-malam ni je . Tak cukup tidur agaknya tu, sebab tu dia terkejut bila u cakap yang kami ni tidur asing-asing. Kan sayang?’ Jawab Mal penuh bersahaja sambil memegang erat pinggang Qis yang ramping itu dan sambil tersenyum dengan senyuman yang sukar ditafsirkan oleh Tina serta Qis.

Perbuatan Mal membuatkan Qis sedkit kaget, malah dengan senyuman Mal itu menggusarkan lagi hati Qis yang sudah sedia kencang. Serta jawapan Mal itu membuatkan aku sedikit malu. Adakah patut Mal jawab seperti itu?!, nasib aku kawal riak muka aku ni, sebanarnya mau aku terkejut dengan jawapan yang tak kusangkakan oleh Mal. Hmm..tak sangka setenang-tenang Mal boleh pula dia berfikir begitu.’ Getus hati kecilnya.